W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję

Dodano 2014-01-09
5 Porcji surowych warzyw i owoców - kto cię oszukuje?

Organizacje zdrowia na całym świecie, media oraz portale posługują się szeroko znaczącym pojęciem „1 porcja warzyw i owoców”. Organizacje te różnią się w swoich opiniach i niekiedy uważają, że na 1 porcję może się również składać dżem i keczup.

Oto przykłady jak wygląda rozumienie stwierdzenia „1 porcji warzyw i owoców” dla różnych grup promujących zdrowe odżywianie.

Producenci soków w kartonach posługując się stwierdzeniem „1 porcja warzyw i owoców” mają na myśli produkty wyprodukowane przez ich firmę. Dla nich pojęcie jednej porcji warzyw i owoców oznacza 1 szklankę soku pochodzącego z kartonu wyprodukowanego przez właśnie ich firmę.

Sok z fabryki jest wyprodukowany z bardzo niskiej jakości, częściowo zgniłych warzyw i owoców. Tego typu sok jest następnie podgrzewany do wysokiej temperatury w celu zabicia szkodliwych bakterii, wirusów i grzybów pochodzących z pleśni. Następnie po podgrzaniu do wysokiej temperatury sok traci substancje odżywcze i witaminy. Straty uzupełnia się syntetyczną witaminą C oraz innymi syntetycznymi składnikami.

Na kartonie widnieje informacja mówiąca o tym, że wypicie jednej szklanki soku zaopatrzy organizm w dzienną porcję witaminy C której przypada na szklankę napoju ok. 60mg. Konsument wychodzi z założenia, że wypijając 1 szklankę soku dziennie ma gwarancję zdrowia i jest spokojny, że spożył zalecaną dzienną dawkę witaminy C oraz skonsumował 1 porcję owoców.

Polegając na informacji znajdującej się na opakowaniu nie możemy liczyć, że po wypiciu soku będziemy zdrowsi, gdyż 60 mg witaminy C stanowi dawkę tak niską, że graniczy ona niemal ze śmiercią. Tak znikoma dzienna dawka witaminy C nie przyczyni się do poprawy zdrowia. Do porcji warzyw i owoców nie można zaliczyć bezwartościowego, podgrzanego do wysokiej temperatury soku wyprodukowanego z niskiej jakości, spleśniałych i zwiędniętych produktów. Opierając się na tego typu informacji jesteśmy wprowadzani w błąd, wierząc, że porcja soku z kartonu uratuje nasze zdrowie.

Organizacje zdrowia, media i portale przedstawiają podobne do siebie informacje, które pochodzą z wcześniej ustalonych standardowych norm. Normy te są ustalane przez organizacje zdrowia danego państwa, organizacje światowe takie jak WHO lub rządy EU.

Wielkie korporacje produkujące środki lecznicze sponsorują badania naukowe na których podstawie są ustalane wszelkie normy zdrowotne. Należy pamiętać, że sprzedaż środków leczniczych jest najbardziej dochodowym biznesem na świecie. Dla firm produkujących leki chorzy ludzie są najlepszymi klientami. Aby zapewnić sobie stały i duży dochód, firmy farmaceutyczne nie dopuszczają do publicznego ujawniania wyników niezależnych badań naukowych. Wprowadzanie ludzi w błąd, nie dopuszczanie niezależnej prawdy na tematy alternatywnego leczenia, zdrowego żywienia i sposobu zapobiegania wszelkim chorobom jest działaniem celowym stosowanym przez firmy farmaceutyczne na całym świecie. Celem takich działań jest spowodowanie większej ilości chorób i w konsekwencji uzależnienie się od leków.

Rządy i organizacje zdrowia wspierają prawa oparte na fałszywych badaniach naukowych stwarzając pozory, że rzekomo występują w obronie zdrowia każdej jednostki. Dla przykładu można powiedzieć, że ustalone normy np. dziennej dawki witamin i minerałów nie odpowiadają rzeczywistemu zapotrzebowaniu organizmu człowieka, a niezależne badania naukowe które wskazują na inne dane, nie są dopuszczane do publicznej wiadomości i brane pod uwagę.

Jeśli chodzi o zagadnienie „1 porcji warzyw i owoców” za porcję oprócz świeżych warzyw i owoców uznaje się również : frytki, dżem, zupę z warzyw, ciasto z owocami, sok w kartonie, keczup i suszone owoce.

Organizacje zdrowia zalecają spożywanie w ciągu jednego dnia 5 porcji warzyw i owoców. Stanowi to tak niską dawkę, że stosując się do tych zaleceń nie jesteśmy w stanie obronić się przed groźnymi chorobami, szczególnie gdzie za 1 porcję uznaje się przetworzone warzywa takie jak zupę z warzyw, keczup lub dżem. Nawet spożywając 5 porcji dziennie składających się jedynie ze świeżych warzyw i owoców nie jesteśmy w stanie stworzyć optymalnej ochrony dla organizmu. Organizacje zdrowia uważają, że maksymalne dzienne spożycie 60mg witaminy C stanowi wystarczającą normę oraz, że spożycie 5 porcji owoców i warzyw dziennie gdzie jedna porcja składa się ze 100g np. dżemu, keczupu czy ciasta owocowego ochroni przed groźnymi chorobami.

Ludzie korzystający z różnego rodzaju źródeł i porad o zdrowym żywieniu są często wprowadzani w błąd, nie wiedząc co tak naprawdę stanowi jedną porcję.  

Oto co twierdzą naukowcy niesponsorowani przez firmy farmaceutyczne na temat, co powinno się składać na jedną porcję warzyw i owoców.

Według nich aby sprostać podstawowym wymaganiom organizmu, człowiek potrzebuje minimum 2-3kg mieszanki warzywno owocowej pochodzącej z ekologicznych upraw. Zalecanych porcji powinno być co najmniej 9-13.

Każda porcja powinna składać się jedynie ze świeżych warzyw i owoców,może zawierać 1 dużą sałatkę warzywną lub owocową lub warzywno-owocową. Do jednej porcji można również zaliczyć 1 szklankę świeżo wyciśniętego soku lub też 1 szklankę świeżo zrobionego koktajlu z owoców lub warzyw. Należy wykluczyć owoce i warzywa przetworzone.

Naukowcy zalecają 6 razy więcej spożywanych warzyw i owoców dziennie niż instytucje promujące zdrowe żywienie i traktują to jako minimalną normę.

Trochę logiki i porównania.

Czy spożycie tak dużej ilości (2-3kg) warzyw i owoców dziennie wydaje się możliwe do osiągnięcia?

Porównajmy.

Duża sałatka może ważyć ok. 250g. Przy zalecanym spożyciu 3kg warzyw i owoców, należałoby zjeść ok. 12 dużych sałatek w ciągu dnia. Czyli średnio licząc zjadać 1 dużą sałatkę na godzinę i powtórzyć tą czynność 12 razy w ciągu dnia, lub 2 duże sałatki co 2 godziny i powtórzyć tą czynność 6 razy w ciągu dnia. Wygląda na to, że należałoby zamienić się w królika i jeść samą zieleninę przez cały dzień. Na pewno wyszłoby to każdemu na zdrowie, ale nie każdy chciałby się podjąć takiego wyzwania.

Łatwiej byłoby zamienić sałatkę w sok lub pyszny koktajl.

Ten sam rezultat można osiągnąć poprzez wyciskanie świeżych soków oraz sporządzanie smacznych i świeżych koktajli. Z 1 kg jabłek otrzymamy ok. 2-2.5 szklanki skondensowanego świeżego soku. Jeśli pomieszamy jabłka np. z marchewką lub innymi warzywami podwyższymy tym wartości odżywcze soku. Tak więc z 3kg owoców i warzyw możemy średnio otrzymać 6-8, a nawet więcej szklanek świeżego soku. Taki sok można wypić z łatwością nie martwiąc się o żmudne i męczące przeżuwanie zieleniny. W ten sposób można z łatwością zaspokoić organizm w niezbędne substancje odżywcze i skuteczniej ochronić się przed chorobami.

Pijesz soki? Kupne czy robisz własne? Podziel się swoją opinią.

Chcesz umieścić ten artykuł na swoim blogu?

Dodaj komentarz

Facebook
Bez logowania

Pozostańmy w kontakcie

INSTAGRAM
by Cud Kawai


Szukaj w kategoriach
Certyfikowane szkolenia kosmetyczne.
Dieta długowieczności 4 pory roku.
Sklep z naturalnymi kosmetykami
Skandynawskie skoncentrowane kosmetyki eco bez dodatku wody.
Japońska Dieta Długowieczności.